Sezon wymiany opon jest uzależniony w całości od warunków pogodowych. Szczególnie w naszym kraju ta lubi płatać figle – ciepłe jesienie albo śnieżyce w kwietniu potrafią popsuć planowanie prac w niejednym warsztacie. Pierwsze sygnały zmiany pogody sprawiają, że klienci licznie napływają do warsztatów oczekując, że zostaną obsłużeni w ciągu kilkudziesięciu minut. To pracowity okres dla osób pracujących w branży oponiarskiej.

Klient często przy zmianie opon dopytuje o jej stan techniczny, jednak rzadko zdaje sobie sprawę z tego, że sama opona to nie wszystko. O komforcie i bezpieczeństwie decyduje także ich właściwy montaż, wyważenie i dokręcenie – praca na dobrej jakości wyważarce oraz prawidłowy montaż ciężarków do wyważania są istotnymi czynnikami wpływającymi na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Na co należy zwrócić uwagę przy zmianie opon:

 

1. Demontaż opony

 

Pierwszym krokiem po zdjęciu kół z samochodu jest ich demontaż opon. Na tym etapie należy pamiętać o:

a) czujnikach ciśnienia – stanowią one coraz popularniejszy element kół, a ze względu na swoje umieszczenie przy zaworze lub w kanale centralnym często ulegają uszkodzeniu właśnie przy demontażu. Dlatego też należy unikać odbijania stopek w okolicy zaworu, a ponadto pamiętać, aby w początkowej fazie demontażu czujnik zawsze znajdował się pod stopką montażownicy. Aby prawidłowo dobrać czujnik ciśnienia do modelu i rocznika auta warto skorzystać z profesjonalnego konfiguratora TPMS.


b) pastach do demontażu – świadczenie profesjonalnych usług nie może być wykonywane przy użyciu tzw. „past montażowych” wyprodukowanych na bazie substancji ropopochodnych, a tym samym niszczących stopkę opony poprzez penetrację jej w głąb gumy ponieważ ich użycie powoduje pogorszenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy wskutek możliwości obrócenia opony względem obręczy. Stosowanie przez serwisy past wyprodukowanych na bazie substancji ropopochodnych jest ponadto podstawą do nieudzielania gwarancji na opony montowane w taki sposób. Do takich firm należy chociażby koncern Michelin. Najważniejsze funkcje past poza możliwością demontażu i montażu opony to:

  • minimalizacja naprężeń podczas demontażu i pompowania kół,
  • neutralność chemiczna wobec gumy,
  • uszczelnienie styku stopki opony z obręczą,
  • nie powodowanie zabrudzeń opony, obręczy czy karoserii pojazdu.

Mimo, że każda z past obecnych na rynku spełnia co najmniej jedno z w/w kryteriów, to należy pamiętać, że nie ma idealnej pasty do wszystkich zastosowań. Wprawdzie najbardziej popularna pasta uniwersalna umożliwia montaż każdej opony to jednak w zależności od specyfiki warsztatu dostępne są także pasty specjalistyczne , w sprayu, do opon ciężarowych.

 

2. Wyważenie opony

 

Kolejnym krokiem po zdemontowaniu opony letniej i zamontowaniu zimowej jest jej wyważenie. Jest to bardzo istotny element, który znacząco wpływa na komfort jazdy, a pośrednio także na bezpieczeństwo. Tutaj należy zwrócić uwagę na jakość i rodzaj używanych ciężarków. Przede wszystkim muszą się one charakteryzować:

  • odpowiednią sztywnością i sprężystością - aby nie powodowały uszkodzenia obręczy przy nabijaniu, a jednocześnie trwale przylegały do niej,
  • właściwym kształtem - należy pamiętać, że do niestandardowych obręczy powinniśmy stosować ciężarki specjalistyczne lub standardowe ciężarki sprawdzonych producentów, których kształt zapewnia dopasowanie do kształtu obręczy, a tym samym zmniejszanie ryzyka odpadnięcia ciężarka.

 

 

3. Dokręcenie koła

 

Ostatnią czynnością równie istotną jest dokręcenie koła. Należy przy tym pamiętać, że klucze udarowe służą wyłącznie do odkręcania kół i ich wstępnego dokręcania. Natomiast dociągnięcie śrub bądź nakrętek powinno zawsze być wykonywane za pomocą kluczy dynamometrycznych. Należy pamiętać o momentach dokręcania kół samochodów osobowych i dostawczych. Ich przestrzeganie zapewnia nie tylko właściwy montaż koła na samochodzie, ale i zapobiega przed zerwaniem gwintu czy problemami przy późniejszym odkręcaniu kół.

Przykłady naszych kluczy: 

Serwis wymieniający ogumienie zobowiązany jest ponadto do oznaczenia w widocznym miejscu dla kierowcy maksymalnej prędkości, z którą może poruszać się samochód na zamontowanych oponach w przypadku, gdy maksymalna prędkość opon jest niższa niż samochodu, na którym są założone.

Pomimo, że wymiana koła wydaje się czynnością pozornie prostą, to w szczegółach jest bardziej pracochłonną niż wydaje się to niejednemu spieszącemu się klientowi. Warto więc uświadamiać klientom, że czas potrzebny na wymianę opon zwróci się w komforcie i bezpieczeństwie jego podróży.