Spotykasz się wśród kierowców z opinią, że wszystkie opony, a zwłaszcza te nowe, są idealnie wyważone? Rzeczywistość często wygląda inaczej, a jazda z niewyważonymi kołami jest nie tylko niekomfortowa, ale także może być niebezpieczna. Przeczytaj, jakich argumentów użyć, jeśli klient nie jest przekonany do wyważenia kół.

Po czym rozpoznać źle wyważone koła?

Najczęściej występujące objawy źle wyważonych kół to:

  • drgania kierownicy w trakcie jazdy;
  • nierównomierne zużycie opon, które może być spowodowane niewyważeniem opon lub innymi problemami z kierownicą lub kołami;
  • nietypowe zużycie bieżnika;
  • szum w trakcie jazdy.

Negatywne skutki niewyważonych kół

Niewyważone koła nie tylko zmniejszają komfort jazdy, ale również są poważnym zagrożeniem, którego nie należy bagatelizować. Oto lista najczęściej występujących skutków niewyważonych kół:

  • znacznie wydłużona droga hamowania;
  • mniejsza przyczepność;
  • szybkie zużycie poszczególnych podzespołów auta;
  • pogorszona kierowalność pojazdu.

Dlaczego wyważanie opon jest tak istotne?

Jeśli koło jest wyważone, to jego masa jest równomiernie rozłożona wokół osi jego obrotu. Dodatkowo, odpowiednio wyważone koła zwiększają komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy, a także chronią elementy zawieszenia przed przedwczesnym uszkodzeniem.

 

Kiedy należy wyważyć koła?

Są sytuacje, które powodują zmiany na powierzchni opony bądź felgi. Każda z niżej wymienionych sytuacji powinna skłonić kierowcę do wizyty w warsztacie wulkanizacyjnym:

  • przejazd przez duży ubytek w jezdni;
  • uderzenie kołem w krawężnik;
  • wypadek samochodowy;
  • długa jazda po nierównej nawierzchni;
  • awaryjne (gwałtowne) hamowanie;
  • jazda po głębokim błocie;
  • jazda w śniegu.

Jak często należy wyważać koła?

Wyważanie kół to czynność rutynowa, która powinna być wykonywana średnio co 10 tysięcy kilometrów. Zatem częstotliwość wyważania kół w dużej mierze zależy od stopnia eksploatacji pojazdu. Kierowcy, którzy nie pokonują długich tras, zwykle wyważają koła dwa razy w roku, przy okazji wymiany opon na letnie lub zimowe. Wszyscy ci, którzy spędzają „za kółkiem” więcej czasu, powini wyważać koła częściej.

 

Czy można samodzielnie wyważyć koła?

Usuwanie i zamontowanie nowych ciężarków wymaga użycia odpowiedniego sprzętu oraz wiedzy, dlatego jeśli kierowca nie posiada doświadczenia w tej branży, powinien udać się do ekspertów. Wykwalifikowani specjaliści wiedzą, jak właściwie dobrać ciężarek do konkretnej opony. W przypadku opon stalowych najlepiej sprawdzają się ciężarki nabijane. Natomiast aluminiowe opony wymagają użycia naklejanych ciężarków. Dodatkowo, w profesjonalnych serwisach wulkanizacyjnych stosuje się dwie metody wyważania kół: wyważanie statyczne i dynamiczne. Wybór właściwej metody należy pozostawić specjalistom.

 

O czym należy pamiętać przed wyważaniem kół?

Każdy dobry wulkanizator wie, że do rutynowej czynności wyważania kół można przystąpić dopiero po oczyszczeniu felgi. Dlaczego jest to tak ważne? Okazuje się, że zalegający brud utrudnia montaż ciężarków i dodatkowo sprawia, że wyniki nie są zgodne z rzeczywistością. Należy również pamiętać o wyjęciu dotychczasowych ciężarków. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie jakości obręczy. Przestrzeganie wszystkich wymienionych wcześniej zasad sprawi, że procedura wyważania kół przebiega szybko i bezproblemowo.